כיצד הפכה לגו מחברה שמייצרת צעצועים לחברה שמייצרת תוכן

מאת: אסף לופו

לפני כמה חודשים טיילתי עם משפחתי בעכו העתיקה. השמש שקעה ועל המסגדים נדלקו פנסי הנאון הירוקים. הבן שלי, תומר, הבחין בפנסים ואמר לי “אבא, הנה בית של אבירי ג’די!”. מאיפה ילד בן 5 מכיר את טרילוגיית הסרטים של Star Wars שכיכבה בילדותי בשנות השמונים ואיך זה קשור ללגו? מיד נגיע לזה…

מדברים הרבה על השינוי שעובר ענף הפרסום ועולם העסקים בכלל. על המהפכה הדיגיטלית שמשנה תעשיות ולפעמים ממש מוחקת ענפים שלמים. טבעי שכשמדברים על חדשנות, מדברים על חברות טכנולוגיה. החברות שהפכו את האינטרנט למה שהוא היום: מיקרוסופט (בזמנה), אפל, גוגל ופייסבוק. אבל אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם דווקא לחברה מסורתית לכאורה. חברה שליוותה אותי מאז שאני זוכר את עצמי. כולנו מכירים את לגו כחברה שמצטיינת במודעות פרינט מעוררות השראה. אבל לא כולם מודעים לשינוי הגדול שעבר על החברה בהסתגלות לעידן הדיגיטלי. שינוי לא פחות ממדהים שגם אני לא הייתי מגלה לולא הבן שלי.

image image image image

לפני שנתיים תומר היה מעריץ שרוף של הסרט Cars. בזמן שחיפשנו עוד ועוד סרטונים נלווים מבית פיקסאר מצאנו את הטריילר הבא. לגו ייצרו סדרה של מוצרים המבוססים על דמויות הסרט ובאמצעותם שיחזרו סצנות שלמות מהסרט המקורי. הטריילר הוא העתק מדויק של הטריילר הקולנועי רק עם דגמי לגו במקום אנימציית התלת מימד המקורית. חשבתי שזה מגניב.

עברו שנתיים ולבן שלי יש שיגעון חדש, Ninjago! כן, כמו שזה נשמע שילוב של נינג’ה ולגו. אבל פה התהפך הגלגל. לא מדובר בסרט שלגו רכשה את הזכויות מהיוצרים כדי לבנות דגמים, אלא בסדרה טלוויזיה שלגו יצרה בעצמה. הסדרה משודרת בערוץ Cartoon Network ובאתר Ninjago. לגו הבינו שבעולם של היום, ילדים רוצים לשחק בדמויות שהם רואים בטלוויזיה ובאינטרנט ולא בסתם אנשים צהובים. אז ירד לי האסימון! לגו הפכה מחברה שמייצרת צעצועים לחברה שמייצרת תוכן. חברה שממציאה דמויות, בונה סביבן מיתולוגיה, מפיקה עבורן סרטים באיכות גבוהה ביותר ואז מוכרת את צעצועי לגו בתור המרצ’נדייז שלהן:

לא מדובר רק בסדרת טלוויזיה. עבור כל סדרה לגו מקימה אתר תוכן שהוא עולם ומלואו: משחקים, סרטים, פוסטרים וטפטים להורדה, בלוג, גלריית תמונות של דגמים שבנו ילדים ואפילו אפליקציות סמארטפון. כל התכנים מבוססים על מוצרים שניתן לרכוש. היכנסו לאתר Star Wars ותראו בעצמכם.

כשפורים הגיע הבן שלי נכנס להתלבטות קשה בין שתי האהבות הכי גדולות שלו בלגו. האם להתחפש לנינג’ו או לדארת’ ווידר? אבל Star Wars, Ninjago הן רק שתי דוגמאות. באתר היום קיימות 33 סדרות שונות כולל בוב ספוג, צבי הנינג’ה, שר הטבעות.

image

http://www.lego.com/en-us/products/

יש עוד המון דברים שלגו עושה שקשורים בחדשנות: אפליקציות מובייל, יצירת קהילה, קראוד סורסינג… אבל אני רוצה להראות רק עוד שני פרויקטים.

הפרויקט הראשון הוא מיזם משותף עם גוגל כרום בשם Build. זהו אתר שמאפשר לבנות בקוביות לגו באופן וירטואלי תוך שימוש ביכולות מתקדמות של הדפדפן בהצגת תלת מימד. המשתמשים יכולים לשתף את הדגמים שלהם ולתייג אותם על מפת העולם:

הפרויקט השני הוא MindStorm, סדרה מיוחדת שמיועדת לקהל קצת יותר בוגר ומשלבת בין לגו, רובוטיקה ותכנות. יש בה מנוע, חיישן של מרחק ומגע ומעבד שיכול להתחבר למחשב ולקבל שורות קוד מתוכנה ידידותית. דרך נהדרת ללמד ילדים תכנות ולהבטיח את עתידם בעולם שהופך יותר ויותר דיגיטלי. קהילה של משוגעים לדבר מפתחת כל מיני רובוטים שונים ומשונים וגם מכונות שפשוט קשה להאמין. הנה מדפסת תלת מימד שבנויה כולה מלגו, מלבד לשני חלקים בלבד: ספוג של סידורי פרחים שמשמש כחומר גלם וסיכה:

עוד מכונה יוצאת דופן עושה שימוש במצלמה של סמארטפון ואלגוריתם שמצליח לפצח קובייה הונגרית בשניות. מדהים:

למי שיש 17 דקות ומתעניין בהיסטוריה, אני ממליץ לצפות בסיפור הקמתה של לגו אי שם בשנת 1932 בדנמרק. תוכלו ללמוד מה משמעות השם לגו, מי הקים את החברה ואיך עלה הרעיון להקים את פארק השעשועים לגו-לנד. דרך אגב, עד היום החברה עדיין בבעלות משפחת קירק קריסטיאנסן:

תומר מצא בסוף פתרון לדילמת פורים שלו, פשרה בין השנים, מאסטר סנסוי עם חרבות של לייט-סייבר.image

One Comment

  1. עוזי
    March 5, 2013

    לופו אתה בעצמך מלך!
    הייתי מכור ללגו ומצפה שאבא שלי יחזור מתל אביב ואולי יביא לי לגו (אני אפילו זוכר שהיבואן היה קאופמן סוכנויות בחשמונאים 84 וזה היה לפני 40 שנה) כבר לא היה ברור באיזה שלב עד איזה גיל זה יימשך איתי :-) לדעתי הם מאז ותמיד היו בעסקי הסיפורים והחדשנות ולהגיד עליהם שהם בעסקי הצעצועים זה קצת כמו להגיד שקוקה-קולה היא חברת מיץ. מה שכן בשנים האחרונות הם גם מפיקים את המשחקים והסדרה כמו שבעבר התחברו למגמות עם מנועים, שלטים עם סרבו ומצלמות. אני חושב שהם לא פיצחו בלגו את הגן הנשי עדיין ועוד לא הביאו בגדול את הבנות להתעניין בזה מספיק ואני מעריך שהמדיה החברתית יכולה היתה להניע את זה, זאת דרך אגב גם חולשה במשחקי קונסולה שרוב משאבי הפיתוח נראה לי מכוונים משום מה למשחקים אלימים לבנים :-) בכל מקרה קראתי כל מילה עד הסוף ואני עכשיו די בטוח שאני עוד אחזור לשחק בזה יום אחד אז תודה

    Reply

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *