BBR WEEKLY TRENDS BLACK FRIDAY SPECIAL

ייתכן וצרכנים מאסו מההמוניות של חגיגת הקניות הגדולה ביותר של השנה? ניתוח מכירות והשיח ברשת סביב ה-Black Friday והחגיגות הסובבות אותו, Cyber Monday ו-Small Business Saturday רומז שכן. אמנם נתוני המכירות הם מעבר למצוינים, אבל נראה שצרכנים נוטים יותר ויותר לרכישה במובייל, מפתחים העדפה ל-Cyber Monday, ומעדיפים לרכוש יותר ויותר מעסקים קטנים ב-Small Business Saturday.

bbr1

Cyber Monday מאפיל על Black Friday
מבחינת מכירות, זה היה Black Friday מוצלח במיוחד. המכירות הרקיעו שחקים, כשהמגמה הבולטת ביותר הייתה המעבר לקניות במובייל: מתוך עסקאות בשווי כולל של 3 מיליארד דולר, מעל מיליארד דולר הגיעו דרך המובייל. ההעדפה לקניות דרך המובייל יכולה להסביר מדוע מכירות הCyber Monday הצליחו, בפעם הראשונה, להאפיל על Black Friday שהיה עד כה חגיגת הקניות הגדולה ביותר של השנה, כש-Cyber Monday שימש לקמעונאים כלא יותר ככלי להאריך אותה בלבד. מכירות ה-Cyber Monday חצו את קו ה-3.4 מיליארד דולר ורשמו צמיחה של 10.2% במכירות לעומת אשתקד. וגם כאן, לראשונה, צרכנים רכשו יותר באמצעות המובייל (53% מהצרכנים). את הכתבות בנושא ניתן למצוא כאן, כאן וכאן.
גם מבחינת באזז, נראה שה-Black Friday לא מצליח לרגש צרכנים כמו פעם. על פי רמות הבאזז ברשתות החברתיות שירדו ב-72% לעומת שנה שעברה, ניכר כי מבצעי יום השישי השחור איבדו מהאטרקטיביות שלהם, ועל ידי רבים, המבצעים נתפסים כדומים למבצעים המוצעים בדרך קבע.
סיבה נוספת לירידה בהתלהבות היא שככל הנראה צרכנים היום לא ששים לעמוד בתורים בלתי נגמרים וללכת מכות עם השכן שלהם עבור טלוויזיה עם מסך שטוח, ומעדיפים את הנוחות ברכישה בקליק.

 

bbr1

עלייתה של הצרכנות המודעת
לעומת הסנטימנט השלילי שמייצר Black Friday, ה-Small Business Saturday מעורר סנטימנט חיובי. יום המבצעים, שנוצר על מנת לקדם עסקים מקומיים, מאפשר לצרכן לקחת חלק פעיל בהבניית האופי העסקי השכונתי, ובהצמחת קהילה עסקית מקומית משגשגת. צרכנים מרגישים שהכסף שלהם לא הולך לעוד תאגיד ענק (כמו ב-Black Friday), אלא תורם להצלחתם של אנשים כמוהם

 

bbr1

גם מותגים יוצאים נגד תרבות צריכת היתר של ה-BF
מותגים מסוימים חותרים בעצמם תחת תרבות צריכת היתר שמייצג ה-Black Friday. בשנה שעברה רשת הריטייל REI המוכרת ציוד מחנאות וטיולים הייתה הרשת הראשונה בהיסטוריה אשר הכריזה שב-Black Friday היא סוגרת את כל סניפיה (באופליין ובאונליין) ועודדה את הציבור לנצל את היום לפעילות מענגת מחוץ לבית, במקום בקניונים הומי אדם. המהלך האמיץ זיכה את הרשת בפרסי השיווק הנחשקים ביותר ב-2016. גם השנה הרשת ממשיכה באותה אסטרטגיה, עם קמפיין חדש.
אבל זו בהחלט לא הרשת היחידה שיצאה עם מסר אנטי-צרכני. רשת Patagonia גם היא יצאה במסר משלה ובאקט הפגנתי הבטיחה כי 100% מכל רווחיה ב-Black Friday ייתרמו לארגונים סביבתיים.

 

bbr1

ובכל זאת, חשוב לזכור שה-BF הוא עדיין חגיגת הקניות הגדולה של השנה, ורוב הרשתות מתמקדות ב-3 משימות: מקסום הרווחים, שליטה בכאוס והבלאגן המתלווים ל-BF ומשיכת תשומת הלב של הצרכן. בשביל לעמוד בשלושת המשימות הללו, רשתות רבות נעזרו בטכנולוגיה. להלן כמה דוגמאות בולטות במיוחד.

 

bbr1

1.חמ”ל ה-Black Friday
בשביל משווקים רבים, ה-BF הוא למעשה “מצב מלחמה”. רשתות שיווק יודעות שצרכנים כבר החליטו לקנות טלוויזיה חדשה, השאלה היא רק אצל מי. לכן לא מפתיע לשמוע שקמעונאים רבים פתחו חדרי בקרה על מנת לצלוח את ניהול האופרציה המורכבת הזו. למשל, הקמעונאית הבריטית Argos, המשווקת בעיקר מוצרי חשמל, פתחה חמ”ל של ממש, בו העובדים יכלו לראות בזמן אמת את השיח ברשת, מוצרים מבוקשים דרך Google Trends ומבצעים של קמעונאיות מתחרות, ומכאן להחליט, בהתאם לפעילות ברשת איזה מוצרים לקדם ואיך. מומלץ לקרוא את הכתבה המלאה כאן.

 

bbr1

2.המפתח למסע קניות מוצלח מתחיל בחיפוש חכם
אז לאלה מאיתנו שמתכווצים לנוכח המחשבה שייאלצו לכתת את רגליהם בין החנויות השונות בשביל זוג מגפיים, ודוגלים בגישה תכליתית הרבה יותר, גוגל השיקה לכבוד עונת החגים יכולות חיפוש מתקדמות. מעכשיו, צרכנים יוכלו לראות בזמן אמת מה מידת העומס בחנות שהם מעוניינים לרכוש בה, וגם כמה זמן הם צפויים להמתין בה עד לקבלת שירות. לכתבה המלאה לחצו כאן וכאן.

 

bbr1

3.מבצעי ה-Black Friday  עוברים לשידור חי
רשת עשה זאת בעצמך האמריקאית Lowes נעזרה בתקופת החגים ב-Facebook Live. באמצעות שידור חי שערך 20 דקות, ובו כיכבו שני סלבריטאים המוכרים לציבור מתוכניות “עשה-זאת-בעצמך”, הקמעונאית קידמה 11 מבצעי מכר שונים. הרשת, הידועה באימוץ המהיר שלה של פלטפורמות חדשות, החלה להשתעשע גם עם סרטי וידאו 360 המראים לצרכנים כיצד לבנות שלל דברים.

 

bbr1

Black Friday .4 עם Alexa משתלם יותר
בשביל חברת Amazon, עתיד הריטייל מושתת על זיהוי קולי ומערכות בינה מלאכותית (AI). לכן, ענקית הקמעונאות חרטה על דגלה את קידום מערכת ה-Echo החכמה (זיהוי קולי) שלה, וניצלה בחוכמה את ה-BF על מנת לעודד התנסות במערכת. כיצד? באמצעות מבצעים חסרי תקדים שהיו זמינים אך ורק לצרכנים שהזמינו באמצעות Alexa (העוזרת הוירטואלית שהיא חלק ממערכת Echo). כל שהיה על לקוחות המערכת לעשות הוא לשאול את Alexa: “Alexa, what are your deals?”. לכתבה המלאה לחצו כאן.

 

bbr1

Macys. 5 משיקה חווית קניות במציאות מדומה
רשת הכלבו היוקרתית Macy’s החליטה השנה לא להסתפק רק ב-BF, חגיגת הקניות הגדולות של השוק האמריקאי, ולפלוש גם לשוק הסיני. בשיתוף פעולה חסר תקדים עם רשת Alibaba, החברה השיקה לכבוד ה-Chinese Singles Day (חגיגת הקניות הגדולה בעולם) חווית קניות המבוססת על שימוש במשקפי VR. המשקפיים “הטיסו” את הלקוחות הסינים באופן וירטואלי לחנות הדגל של Macy’s בניו יורק, שם יכלו להתהלך בין המעברים ולערוך קניות. לצפיה בסרט ההדגמה של החוויה לחצו כאן.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *